Mengumpul perkara dengan mudah boleh menjadi sedikit obsesi. Semakin jarang barang, semakin baik. Anggur halus boleh agak jarang berlaku, dan boleh meningkatkan nilai dari masa ke masa. Mereka boleh menjana berjuta-juta dolar, dan mencari vintaj tertentu boleh menjadi seperti mencari Holy Grail. Berikut adalah 10 Koleksi Wain Terbesar di Dunia. Orang-orang yang memiliki koleksi ini, telah mencintai mereka dengan vintaj yang baik ke tahap yang lain.

10.  Aubrey McClendon -2,000 botol

Aubrey McClendon adalah Ketua Pegawai Eksekutif Chesapeake Energy Corporation pada hari itu, dan pemilik koleksi wain yang sangat besar pada waktu berjauhan. Koleksi itu tersebar di lebih daripada tiga bilik bawah tanah wain di negeri-negeri yang berbeza. Memandangkan dia memiliki lebih banyak tanah daripada hanya orang lain di Amerika Syarikat, dan bernilai satu bilion dolar, beberapa ribu botol wain mungkin tidak besar.

9.  Charles Trotter -4,000 botol

Charlie Trotter / Rob Loud / Getty Images

Charlie Trotter menjadi terkenal sebagai tukang masak pada akhir 80-an. Restorannya yang berpangkalan di Chicago, "Charlie Trotter", menduduki tempat ke-30 restoran terbaik di dunia oleh Majalah Restoran, dan kekal sangat popular sehingga dia menutupnya pada tahun 2012. Koleksi wainnya sangat penting untuk jumlah botol magnum yang dimilikinya . Dia juga didakwa pada satu ketika oleh sepasang saudara yang menuduhnya menjual botol magnum tiruan 1945 Domaine de la Romanee-Conti. Dia meninggal dunia pada akhir tahun 2013 akibat angin ahmar.

8.  Leslie Rudd -10,000 botol

Leslie Rudd memilih untuk memberi tumpuan kepada kawasan tertentu apabila dia mula mengutip wain. Pemilik restoran terkenal, Press, dia memilih untuk mengumpul wain dari rantau Napa Valley. Bekerja dengan Kelli White dan Scott Brenner, dua ahli sommeli yang berjaya, dia telah mengumpulkan pelbagai koleksi wain dari setiap kebun anggur kawasan.

7.  Tour d'Argent -15,000 botol

Tour d'Argent / LIONEL BONAVENTURE / AFP / Getty Images

Jika anda adalah aficionado wain di Perancis, maka perhentian di Tour d'Argent adalah suatu keharusan. Restoran Perancis yang terkenal terkenal kerana koleksi wainnya yang mengasyikkan. Tetamu khas restoran dijemput untuk tiba sebelum jamuan rasmi untuk menghabiskan beberapa jam melihat senarai wain 20-pound besar-besaran.

6.  Tawfiq Khoury -65,000 botol

Pada satu masa, pemaju dan pembina hartanah di San Diego, Tawfiq Khoury, mempunyai 65,000 botol wain di rumahnya. Dia dan isterinya melemparkan parti-parti yang mewah setiap tahun dan koleksinya yang luas membuat semua orang bahagia. Walau bagaimanapun, pasangan itu semakin tua dan menghabiskan masa yang kurang menghiburkan, dan pada akhirnya dilelongkan satu perempat botol melalui Christie pada tahun 1997.

5.  Restaurant Latour -100,000 botol

Koleksi anggur Gene Mulvihill yang mengagumkan terletak di Restaurant Latour di New Jersey. Encik Mulvihill begitu serius tentang koleksinya, bahawa dia membiayai pembangunan peralatan yang diperlukan untuk menubuhkan sebuah makmal Resonans Magnetik Nuklear di ruang bawah tanah restoran. Menggunakan peralatan itu, dia dapat menentukan komponen kimia dan kandungan asid bagi setiap vintajnya, tanpa perlu membuka botol.

4.  Bodega 1860 -129,000 botol

Koleksi wain khas yang ditempatkan di Negara Basque di Sepanyol, kata Bodega 1860 yang terkenal adalah bilangan vintaj dari tahun 1860-an dalam koleksi. Botol dari era itu jarang berlaku. Walaupun sesiapa sahaja boleh melawat, hanya pegawai tinggi, pemimpin agama, dan selebriti terpilih yang dibenarkan untuk merasai botol terhad.

3.  Graycliff Hotel -250,000 botol

Bukan sahaja Bahamas yang menakjubkan sepanjang tahun, mereka juga merupakan rumah koleksi wain ketiga terbesar di dunia. Graycliff Hotel dimiliki oleh restoran Itali Enrico Garzaoli, dan merupakan salah satu daripada 75 restoran di dunia yang telah menerima Anugerah Grand Spectator Wine. Ruang bawah tanah hotel mengandungi wain dari seluruh dunia, termasuk 12,000 botol dari pelbagai bahagian Itali.

2.  Bern's Steakhouse -500,000 botol

Tampa, Florida terkenal dengan cuaca yang indah, kehidupan malam dan stik Bern. Institusi makan, yang membuka pintunya pada pertengahan tahun 1950-an, adalah rumah bagi koleksi wain kedua terbesar di dunia. Koleksinya begitu besar, bahawa pekerja restoran telah diketahui tersandung pada wain yang jarang ditemui tanpa diduga. Paling baru-baru ini, mereka menemui sebotol $ 30,000 dari 1947 Chateau Latour yang terselip di sudut.

1.  Milestii Mici -2,000,000 botol

Milestii Mici / VADIM DENISOV / AFP / Getty Images

Sebuah bandar wain di bawah tanah. Kedengarannya seperti penyajian novel dystopian, tetapi sebenarnya Milestii Mici, sebuah gudang wain berliku yang meluas hampir 155 batu bawah tanah. Untuk mendapatkan dari satu bahagian anggur kepada yang lain, pekerja sama ada basikal atau memandu, dan barisan anggur dibahagikan kepada jalan-jalan yang dinamakan mengikut wain yang berbeza. Winery ini diiktiraf di Guinness Book of World Records.

Tips Dari Bintang:
Komen: