Jika membaca buku-buku yang sama sebagai salah satu daripada jutawan jutawan kita boleh membuat kita sedikit lebih bijak, maka kita akan melakukannya! Ia adalah fakta yang diketahui bahawa Bill Gates suka membaca. Beliau membaca kira-kira 50 buku setiap tahun dan menulis mengenai buku-buku dan pemikirannya mengenai mereka di blog Gates Notes. Dia membaca pelbagai buku dari fiksyen ke karya sejarah untuk memoir. Berikut adalah 10 buku yang telah dipilih sejak beberapa tahun kebelakangan dalam senarai bacaan musim panas Gates. Jika anda ingin menjadi inspirasi dan belajar sesuatu, ambil satu atau lebih buku-buku yang disyorkan oleh Bill Gates.

"Dog Sepatu" oleh Phil Knight

Phil Knight menceritakan kisah bagaimana membina kasut berbilang dolar dan syarikat pakaian, Nike, ke dalam perniagaan di seluruh dunia.

"Dia tidak sesuai dengan usul usahawan yang berani, berani, malu-malu, dan sering tidak selamat, walaupun, walaupun atau mungkin kerana ciri-ciri sifatnya yang luar biasa, dia dapat merealisasikan" Ide Gila " kerana dia memanggilnya, melakukan sesuatu yang berbeza dengan hidupnya dan mencipta syarikat kasutnya sendiri. "

"Hillbilly Elegy" oleh J.D. Vance

Buku ini menceritakan kisah pengalaman penulis yang semakin meningkat di Ohio luar bandar. Dia pergi ke Marinir dan kemudian ke Sekolah Undang-undang Yale. Hari ini dia adalah kapitalis teroka dengan pandangan yang unik mengenai bagaimana kehidupannya adalah untuk golongan miskin dan bagaimana menjelaskan iklim politik semasa di A.S.

Gates menulis di blognya tahun lalu bahawa

"sihir sebenar terletak pada cerita itu sendiri dan keberanian Vance dalam menceritakannya."

Dominic Lipinski-WPA Pool / Getty Images

"Kehidupan Penuh" oleh Jimmy Carter

Memoir Presiden Jimmy Carter mengenai pertumbuhan di sebuah bandar kecil di Georgia.

"Saya suka membaca tentang kenaikan Carter yang tidak dapat dikalahkan ke pejabat tertinggi di dunia. Buku ini akan membantu anda memahami bagaimana pertumbuhan di luar bandar Georgia di dalam sebuah rumah tanpa air, elektrik, atau penebat berbentuk-untuk lebih baik dan lebih teruk-masa di White Rumah."

"Lincoln di Bardo" oleh George Saunders

Buku ini menyebabkan Gates memikirkan semula segala yang dia tahu mengenai Presiden Abraham Lincoln. Novel ini ditubuhkan sebagai perbualan di kalangan hantu, termasuk anak lelaki yang telah mati.

Pada bulan Mei, Gates menulis di blognya:

"Saya mendapat pandangan baru tentang cara Lincoln mesti dihancurkan oleh berat dari kesedihan dan tanggungjawab. Ini adalah salah satu buku yang menarik dan samar-samar yang anda ingin berbincang dengan rakan apabila anda selesai."

"Fakta" oleh Hans Rosling

Dalam buku ini, doktor dan ahli statistik, Hans Rolling, mengemukakan hipotesis bahawa orang mengambil pandangan yang terlalu emosional tentang dunia hari ini.

Gates menulis di blognya pada bulan Mei bahawa dia telah mengesyorkan buku ini sejak "hari itu keluar."

Rosling meninggal pada tahun 2017 dan Gates berkata: buku ini adalah "kata akhir dari orang yang cemerlang, dan salah satu buku terbaik yang pernah saya baca."

"Leonardo Da Vinci" oleh Walter Isaacson

Gates telah memanggil da Vinci "salah satu daripada orang yang paling menarik yang pernah ada," yang mungkin mengapa dia mengesyorkan biografi Walter Isaacson dari artis renaissance yang terkenal.

Gates menulis: "Isaacson melakukan tugas terbaik yang saya lihat untuk menarik pelbagai helai kehidupan Leonardo dan menerangkan apa yang menjadikannya sangat luar biasa. Satu tindak balas yang baik untuk biografi hebat Isaacson Albert Einstein dan Steve Jobs."

"Kisah Asal: Sejarah Besar Semua" oleh David Christian

Pada bulan Mei, Gates menulis bahawa "Kisah Asal" akan memberi anda "penghargaan yang lebih besar terhadap tempat kemanusiaan di alam semesta."

"The Heart" oleh Maylis De Kerangal

Gates kebanyakannya membaca bukan fiksyen tetapi novel ini meraihnya. Buku ini menceritakan kisah pemindahan hati dan lelaki muda yang terbunuh dalam kemalangan yang ibu bapa memutuskan untuk mendermakan hatinya.

"Walaupun anda akan mendapati buku ini dalam bahagian fiksyen di kedai buku tempatan anda, apa yang dilakukan oleh Kerangal di sini dalam kesedihan penjelajahan ini lebih dekat dengan puisi daripada apa-apa lagi." Gates menulis di blognya tahun lepas.

"Mitos Pemimpin yang Kuat" oleh Archie Brown

Buku ini adalah mengenai kajian 2014 penulis mengenai pemimpin-pemimpin besar dalam sejarah. Pada tahun 2016, Gates menulis tentang buku ini:

"Brown memperlihatkan bahawa para pemimpin yang membuat sumbangan terbesar dalam sejarah dan kemanusiaan bukanlah yang kita anggap sebagai pemimpin yang kuat, sebaliknya mereka cenderung menjadi orang yang bekerjasama, mewakilkan, dan berunding-dan mengakui bahawa tidak seorang pun boleh atau sepatutnya mempunyai semua jawapan. "

"Grid" oleh Gretchen Bakke

Buku ini mengenai infrastruktur elektrik, dan Gates memujinya:

"Buku ini, mengenai grid elektrik penuaan kami, sesuai dengan salah satu genre kegemaran saya:" Buku-buku Mengenai Mundane Stuff Itu Sebenarnya Menarik. Walaupun anda tidak pernah memberikan pemikiran seketika bagaimana elektrik menjangkau saluran anda, saya fikir buku ini akan meyakinkan anda bahawa grid elektrik adalah salah satu keajaiban kejuruteraan terbesar di dunia moden. Saya fikir anda juga akan melihat mengapa pemodenan grid sangat rumit dan sangat kritikal untuk membina masa depan bersih tenaga kita. "

Tips Dari Bintang:
Komen: