Seperti yang dikatakan oleh Kenny Rogers, "Anda perlu tahu kapan untuk memegang mereka dan tahu kapan untuk melipat 'em,". Rupa-rupanya orang-orang dalam senarai ini hanya tidak mendapat memo itu. Sepanjang sejarah terdapat contoh yang tidak berkesudahan orang yang mempunyai kejayaan kewangan yang hebat yang tidak bertahan. Orang kaya adalah manusia dan oleh itu terdedah kepada keputusan yang buruk seperti orang lain. Jika apa-apa, keyakinan dan ego yang membawa kekayaan dapat menetapkan beberapa jutawan dan milyuner untuk mengambil kejatuhan besar-besaran.

Cukup semata-mata, hanya kerana anda membuat kekayaan, tidak bermakna anda semestinya tahu bagaimana untuk menyimpan kekayaan itu. Beberapa orang dalam senarai ini telah membuktikan teori ini dalam sekop. Setiap orang perlu belajar untuk hidup dengan cara mereka, bahkan yang terkaya di antara kita. 10 orang berikut ini seolah-olah mempunyai semua wang, gaya hidup mewah, apa-apa dan semua yang boleh dibeli oleh wang - dan kehilangan semuanya. Orang-orang ini pergi dari kain kepada kekayaan dan kemudian kembali ke kain lagi. Sekiranya kita merasa tidak baik untuk mereka? Bolehkah anda pulih selepas mencapai kejayaan yang begitu besar dan menemui diri anda di tempat pembuangan semula?

Terry Wyatt / Getty Images

M.C. Hammer

Semua orang tahu M.C. Cerita, VH-1 melakukan Behind the Music ketika dia bangkit dan jatuh. Jika anda masih hidup pada awal 1990-an, tidak ada pertengkaran bahawa era itu adalah "Masa Hammer," dan M.C. U Hammer tidak dapat menyentuh ini di mana-mana sahaja. Dia membuat kira-kira $ 30 juta pada puncak karirnya, dan tidak membuang masa untuk menghabiskan setiap sen yang lalu dan kemudian beberapa. M.C. Hammer menghabiskan satu tan pada rombongan kawan, keluarga dan gantungan; kereta, mainan mahal dan pelaburan hartanah yang tidak baik.

Hammer adalah contoh klasik "terlalu terlalu cepat" dan sebelum tahun 2000, dia telah memfailkan kebankrapan kerana hutangnya yang besar. Dia tidak tahu bagaimana untuk menangani kewangannya, tidak ada sesiapa di sekelilingnya yang mahu membantunya daripada menggunakannya untuk wangnya, dan kehilangan semuanya. Hammer kini seorang paderi di California.

Jordan Belfort

Filem Leonardo DiCaprio Wolves of Wall Street didasarkan pada Belfort, seorang broker saham berbilang jutawan yang pernah menjalani gaya hidup mewah kapal layar mahal (termasuk salah satu yang dimiliki oleh Coco Chanel), pesawat peribadi, wanita, champagne, dan kokain sebelum ditumpaskan oleh Fed untuk penipuan sekuriti dan pengubahan wang haram. Dia membuat $ 250 juta setiap tahun pada usia 25 tahun dengan tawaran teduh terapung kepada pelanggannya dari bilik dandangnya seperti firma Stratton Oakmont, yang merupakan inspirasi untuk Bilik Boiler filem. Firma Belfort direka bentuk untuk 'mengepam dan membuang' saham dengan menggodam prospek mereka dan dengan cepat mengembalikan harga mereka.

FBI melucutkan Belfort dari kekayaannya dan memaksa dia untuk membayar balik beratus juta yang dia bayar broker saham lain. Belfort menghabiskan 22 bulan penjara. Beliau menulis dua memoir tentang aktiviti kriminal masa lalu, The Wolf of Wall Street pada tahun 2008 dan Menangkap Wolf di Wall Street 2009. Belfort kini tinggal di California dan kini hidup sebagai penceramah motivasi.

Allen Stanford

Allen Stanford adalah bekas pembiaya terkemuka yang menjalani hukuman penjara 110 tahun kerana disabitkan dengan dakwaan bahawa syarikat pelaburannya adalah skema Ponzi gergasi dan penipuan. Beliau adalah Pengerusi Kumpulan Kewangan Stanford, dan didakwa menguasai konspirasi untuk mengeluarkan pelabur daripada wang itu. Apa yang dia menggunakan wang itu? Pembiayaan yang baik untuk gaya hidupnya yang mewah, tentu saja. The SEC menuduh Allen Stanford dengan "penipuan berterusan yang besar" yang berpusat pada skim pelaburan lapan bilion dolar. SEC berkata bahawa Stanford dan rakannya mengendalikan skim Ponzi yang besar, menyalahgunakan berbilion ringgit wang pelabur dan memalsukan rekod Stanford International Bank untuk menyembunyikan penipuan mereka.

Sean Quinn

Sean Quinn adalah ahli perniagaan Ireland. Pada tahun 2008 dia adalah orang terkaya di Ireland dengan nilai bersih $ 6 bilion, tetapi pada tahun 2011 dia memfailkan kebankrapan. Kekalahan kekayaan yang sangat cepat ini berpunca dari keputusan perniagaan yang sangat buruk. Quinn melabur 25% kekayaan keluarganya di Anglo Irish Bank, berjumlah kira-kira $ 2.8 bilion. Kecuali dia membuat kesalahan kubur meminjam wang untuk pelaburan dari syarikat insuransnya sendiri. Anglo Irish Bank hampir runtuh semasa kemelesetan tahun 2008 dan mengakibatkan krisis kewangan yang melanda Ireland. Ini meletakkan Quinn berbilion-bilion dolar dalam hutang dan menyebabkan dia terpaksa melepaskan kawalan syarikatnya. Keseluruhan kekacauan ini boleh dielakkan sekiranya Quinn tidak melaburkan wang yang dikawal oleh syarikat insuransnya dan jika dia telah memberi perhatian kepada denyutan kewangan negaranya. Seseorang dalam industrinya sepatutnya melihat keruntuhan yang datang cukup untuk dapat keluar. Dia tidak. Dan dia membayarnya.

George Foreman

George Foreman Net Worth / DALE de la REY / AFP / Getty Images

George Foreman, petinju Amerika yang bersara, bekas juara Heavyweight dua kali, dan pingat emas Olimpik tidak selalu dikenali untuk panggangan dan pelbagai anaknya bernama George (dan Georgina). Bekas seorang pingat emas Olimpik 1968, terlibat dalam beberapa pergaduhan yang paling terkenal sepanjang masa, termasuk 1974 "Rumble in the Jungle" yang terkenal, di mana dia kehilangan pertahanan dua gelaran Heavyweight kepada Muhammed Ali.

Pada 1980-an, Foreman berada di ambang muflis. Ketakutan ini menyebabkan dia kembali memasuki cincin tinju pada umur 45 tahun dan memperoleh semula gelaran kelas beratnya terhadap Michael Moorer pada tahun 1994. Kesempatan kedua ini berjaya membolehkan dia membayar berjuta-juta dolar hutang dan melancarkan kerjaya baru sebagai usahawan dengan George Foreman Grills yang kini ada di mana-mana.Berjuta-juta penggalian Foreman telah dijual dan George telah berjuang kembali ke akaun bank $ 200 juta. Tidak terlalu teruk!

Willie Nelson

Legenda muzik negara Willie Nelson berhutang $ 16.7 juta dalam hutang kepada IRS apabila dia mengisytiharkan muflis pada tahun 1990. Kerajaan merampas akaun banknya dan pegangan hartanahnya di enam negeri. Nelson tidak kehilangan rasa humornya atas kebingungan kewangan, dan mengeluarkan album berganda yang dipanggil The Tapes IRS: Siapa yang akan Beli Kenangan Saya. Semua keuntungan dari album itu terus ke IRS. Hutangnya telah dibayar pada tahun 1993. Nelson kemudian menggugat Price Waterhouse untuk menolak kekayaannya.

Bjorgolfur Gudmundsson

Bekas jutawan Iceland itu menyaksikan kekayaannya bernilai $ 1.1 bilion menguap apabila dia dan anaknya dan rakan perniagaan Thor (bekas bersih bernilai $ 3.5 bilion) terjejas oleh krisis kredit di negara mereka. Rakan bapa dan anak lelaki adalah pemegang saham utama dalam sebuah bank (Landsbankin) yang berada di bawah. Apabila ia turun, begitu pula aset Gudmundsson. Bjorgolfur Gudmundsson juga disyaki terlibat dalam penipuan dan penggelapan.

Johnny Unitas

Unitas adalah gelaran legenda yang merupakan antara pemain utama dalam liga. Kontrak pertamanya dengan Baltimore Colts pada 1956 ialah $ 7,000 ($ 60,000 dalam dolar hari ini). Kontrak terakhirnya pada 1973 dengan San Diego Chargers adalah $ 250,000 ($ 1.3 juta hari ini) dengan bonus $ 175,000 ($ 921,812 hari ini). Unitas mempelbagaikan wangnya, berkecimpung dalam hartanah, restoran, dan industri lain. Dengan banyak nasib yang benar, setiap perniagaan yang dilaburkan beliau gagal dan dia memfailkan kebankrapan pada awal 1990-an. Apabila dia meninggal dunia 11 tahun kemudian, terdapat tuntutan mahkamah di ladangnya kerana semua hutang buruk dari perniagaan yang gagal.

Menariknya, hampir akhir hayatnya, Unitas membawa perhatian media kepada banyak kecacatan fizikal yang kekal yang dia dan rakannya mengalami semasa kerjaya mereka sebelum padding berat dan ciri keselamatan lain menjadi popular. Unitas kehilangan hampir jumlah penggunaan tangan kanannya, dengan jari tengah dan ibu jari terasa cacat dari berulang kali pecah semasa permainan.

Scott Eyre

Scott Eyre adalah bekas periuk MLB untuk Chicago White Sox dan Cubs, Toronto Blue Jays, San Francisco Giants, dan Philadelphia Phillies. Dia adalah sebahagian daripada pasukan Phillies World Series 2008. Eyre adalah mangsa skim bernilai bilion dolar Allen Stanford. Dia melabur dengan Stanford dan kehilangan hampir semua wangnya akibatnya. Pada tahun 2009 Eyre mengakui bahawa dia telah patah dan terpaksa menerima pendahuluan atas gajinya dari Phillies.

Bonus: Kim Dotcom

Kim Dotcom / Simon Watts / Getty Images

Kim Dotcom dilahirkan Kim Schmitz pada tahun 1974. Dia juga dikenali sebagai Kimble, dan Kim Tim Jim Vestor. Dia seorang usahawan Internet, ahli perniagaan, dan penggodam Jerman-Finland yang menetap di New Zealand. Beliau adalah pengasas Megaupload, serta laman penggantinya, Mega. Megaupload adalah perkhidmatan perkongsian fail dalam talian yang menginjak garisan pelanggaran hak cipta-dan tidak selalu di sebelah kanan garisan itu. Pada tahun 90-an, Dotcom didakwa melakukan perdagangan dalaman, penyelewengan, dan penipuan komputer. Hari ini Dotcom dituduh menyebabkan kerugian sebanyak $ 500 juta kepada industri hiburan dengan membolehkan kandungan cetak rompak dimuat naik ke laman webnya. Megaupload mempunyai 150 juta pengguna berdaftar sebelum FBI menutupnya semasa serbuan pada tahun 2012. Kerajaan secara berkesan memusnahkan perniagaan Megaupload dengan satu flip suis. Dotcom masih menentang percubaan A.S. untuk mengekstradisi dia dan cuba memulihkan empayar perniagaannya. Usaha terakhirnya, Mega, adalah perkhidmatan storan awan yang menggunakan penyulitan canggih untuk melindungi pengguna dari serangan pemerintah terhadap privasi.

Tips Dari Bintang:
Komen: